L’entrevista s’emmarca en el Dia Internacional del Voluntariat i en la 1a jornada de voluntariat organitzada per la Regidoria de Proximitat a l’Hospitalet de l’Infant. L’acte tindrà lloc a la sala Ferré Malet de la Casa de Cultura Blanca d’Anjou i vol ser un espai de trobada i reflexió sobre el paper clau del voluntariat en la cohesió social del municipi.
La convidada és Magda Civit, tècnica social de la província de Tarragona de la Fundació Amics de la Gent Gran.
La Fundació:
Hi ha dues vies principals per accedir al servei:
En tots els casos:
El compromís del voluntari és:
"No hem deixat mai ningú sense anar al metge".
També es poden donar altres formes de voluntariat:
La Fundació és molt clara per evitar confusions i explotació del voluntariat:
Magda explica amb exemples que, si no es marca aquest límit, poden derivar-se abusos de confiança (peticions recurrents de compra de menjar, encàrrecs reiterats, etc.). Per això:
Quant a l’origen geogràfic:
La Fundació fa seguiment tant de la persona gran com del voluntari:
"No heu d’anar a disgust. És una cosa que feu voluntàriament. Heu d’anar a gust a fer aquest voluntariat".
Si no hi ha feeling entre voluntari i persona gran:
La Fundació és sense ànim de lucre, però necessita recursos econòmics per funcionar:
Magda remarca un punt important:
Donar temps ja és, per si mateix, una aportació de molt valor.
Magda descriu situacions que es repeteixen sovint i que cal gestionar bé:
Per evitar-ho:
L’entrevista tanca recordant que el 5 de desembre Magda serà present a la jornada de voluntariat a l’Hospitalet de l’Infant, on podrà:
Magda acaba amb una crida a la participació:
Anima tothom a venir, com a mínim, per conèixer la Fundació i el projecte; després cadascú decidirà quin rol vol tenir.
S’explica que, amb motiu del Dia Internacional del Voluntariat, la Regidoria de Proximitat organitza la 1a jornada de voluntariat a l’Hospitalet de l’Infant. Es presenta la convidada, Magda Civit, tècnica social de la Fundació Amics de la Gent Gran, que intervindrà a la jornada. L’objectiu és conèixer millor la Fundació i el paper del voluntariat que es vol impulsar al municipi.
Magda Civit explica que la Fundació Amics de la Gent Gran treballa per combatre la solitud no volguda de les persones grans. El servei principal és l’acompanyament emocional, realitzat per voluntaris, a persones grans que estan soles o se senten soles. Remarca que el voluntariat és la base social de la Fundació i que el servei és gratuït per a les persones usuàries.
Magda descriu el funcionament: quan arriben a un municipi, es presenten als serveis socials, CAPs i hospitals, que deriven persones grans soles. També hi ha derivació directa per part de veïns. La Fundació entrevista tant la persona gran com el voluntari per conèixer afinitats i fer un bon encaix. Un cop fet, es presenta la parella i el voluntari es compromet a una visita setmanal de dues hores, orientada a l’acompanyament emocional (conversa, passejar, cafè).
S’aprofundeix en les dues vies d’accés: derivació des de serveis socials i centres sanitaris, i avisos directes del veïnat. En el cas de detecció directa, la Fundació visita la persona gran, li explica el servei i comprova si està vinculada a serveis socials; si no ho està, l’hi deriva per garantir que es coneguin altres possibles necessitats més enllà de l’acompanyament emocional.
Magda repassa l’origen de la Fundació: fa més de 37 anys que actua a Catalunya, començant a Barcelona. Cap al 1999, una tècnica de l’Ajuntament de Cambrils coneix el projecte i s’hi suma, igual que Vilanova. Més endavant, un pla estratègic estableix la presència a les quatre capitals catalanes; abans de Tarragona, però, s’inicia a Reus per la seva alta població gran. Actualment treballen a Cambrils, Reus, Tarragona i, pròximament, a l’Hospitalet de l’Infant. També van estar uns anys a Móra la Nova.
Es detalla el finançament de la Fundació: malgrat ser una entitat sense ànim de lucre, necessita recursos econòmics. Rep aportacions de l’administració pública (sobretot ajuntaments, mitjançant convenis com el que es signarà amb l’Hospitalet) i de privats. A Nadal impulsen una campanya de donacions. Magda aclareix que ser voluntari no implica ser soci ni donant: alguns voluntaris també aporten diners de forma puntual o periòdica, però és opcional.
Magda explica com es mesuren i es segueixen els resultats: es fan reunions mensuals amb voluntaris per resoldre dubtes i oferir formació gratuïta. S’organitzen grups d’acció segons habilitats (professionals socials o sanitàries jubilades, persones que prefereixen fer entrevistes, altres que volen fer tallers o activitats puntuals). A l’Hospitalet, el primer any es prioritzarà l’acompanyament individual a domicili, i més endavant s’obriran altres línies d’activitat.
El perfil majoritari de voluntari és el de dones d’entre 45 i 70 anys. Es pot ser voluntari a partir de 18 anys; els menors necessiten autorització i han d’anar sempre acompanyats d’un adult. Tot i que la majoria viuen al municipi on fan voluntariat, n’hi ha que es desplacen des de municipis propers (Torredembarra, Altafulla, Riudoms, Vinyols, Montbrió, Miami, etc.) per fer l’acompanyament a Tarragona, Reus o Cambrils.
Magda exposa les preguntes més freqüents dels voluntaris i de les persones grans: si poden acompanyar al metge o anar a comprar. Es deixa molt clar que el servei és d’acompanyament emocional, no assistencial. Tot i així, ningú es quedarà sense anar al metge: s’organitzen acompanyaments puntuals, fins i tot amb voluntaris diferents, a través de grups de WhatsApp. També s’adverteix que el voluntari no ha de fer ni menjar, ni dutxes, ni administrar medicació, i que certes compres (farmàcia, pa, fruita) es poden fer només si sorgeixen naturalment en el context de la visita, no com a encàrrecs sistemàtics.
Es descriuen situacions d’abús de confiança (encàrrecs recurrents, compres per a mascotes, llistes de compra cada setmana) que poden esgotar el voluntari. Per evitar-ho, la Fundació estableix normes clares per escrit, recomana consultar sempre la tècnica abans d’acceptar peticions fora de lloc i fa seguiment telefònic tant als voluntaris com a les persones grans, per comprovar que les visites es fan, que hi ha bona relació i que ningú se sent forçat ni deixat de banda.
Magda subratlla que l’objectiu és que el voluntariat es faci amb gust; si no hi ha feeling entre voluntari i persona gran, es pot canviar la parella sense culpabilitzar ningú. Explica que, en alguns casos, voluntaris han deixat d’anar-hi sense avisar, i per això insisteix a parlar-ho abans d’arribar a aquest punt. L’entrevista acaba recordant que el 5 de desembre Magda participarà a la jornada de voluntariat a l’Hospitalet de l’Infant, on es podran resoldre dubtes i conèixer millor la Fundació. Ella anima tothom a assistir-hi, encara que només sigui per informar-se i decidir després si vol col·laborar.