Resuming podcast
Jornada Voluntariat - Magda Civit
03/12/2025

AI Voluntariat contra la solitud de la gent gran

Entrevistes "El Quiosc"

AI

Context i motiu de la conversa

L’entrevista s’emmarca en el Dia Internacional del Voluntariat i en la 1a jornada de voluntariat organitzada per la Regidoria de Proximitat a l’Hospitalet de l’Infant. L’acte tindrà lloc a la sala Ferré Malet de la Casa de Cultura Blanca d’Anjou i vol ser un espai de trobada i reflexió sobre el paper clau del voluntariat en la cohesió social del municipi.

Qui és la convidada i què és la Fundació

La convidada és Magda Civit, tècnica social de la província de Tarragona de la Fundació Amics de la Gent Gran.

La Fundació:

  • Vetlla per la solitud no volguda de les persones grans.
  • Ofereix acompanyament emocional a persones que estan soles o se senten soles.
  • Basa tota la seva acció en el voluntariat, que és la seva base social.
  • El servei és gratuït per a les persones grans.

Com funciona el servei d’acompanyament

Derivació de persones grans

Hi ha dues vies principals per accedir al servei:

  • Derivació professional: a través de serveis socials, CAPs, ambulatoris o hospitals, que detecten situacions de solitud.
  • Entrada directa: algun veí o conegut comunica a la Fundació que hi ha una persona gran que passa moltes hores sola.

En tots els casos:

  • La Fundació fa una visita a la persona gran, li explica el servei i li pregunta si té contacte amb serveis socials.
  • Si no n’hi té, la deriven a serveis socials perquè es puguin detectar altres necessitats més enllà de l’acompanyament.

Procés d’encaix voluntari–persona gran

  1. Entrevista a la persona gran per conèixer situació, interessos i necessitats emocionals.
  2. Entrevista a la persona voluntària per detectar perfil, motivacions i afinitats.
  3. Cerca d’un encaix personalitzat (per exemple, “la Maria amb la Roser”).
  4. Presentació mútua i inici de l’acompanyament.

El compromís del voluntari és:

  • Acompanyar 1 dia a la setmana, aproximadament 2 hores.
  • Fer activitats com parlar, sortir a passejar, prendre un cafè, etc.
  • No realitzar tasques assistencials o professionals.

Què fan i què NO fan els voluntaris

Allò que sí que fan

  • Acompanyament emocional: conversa, escolta, presència i suport afectiu.
  • Sortir a caminar, anar a prendre alguna cosa, compartir estones de lleure.
  • De manera puntual, acompanyar al metge o fer petites compres quan la situació ho requereix i no hi ha altra alternativa.

"No hem deixat mai ningú sense anar al metge".

També es poden donar altres formes de voluntariat:

  • Persones amb habilitats específiques (infermeres, treballadors socials, metges jubilats, etc.) poden col·laborar en entrevistes, seguiment o formacions.
  • Altres voluntaris poden oferir-se per fer tallers o manualitats un cop al mes amb gent gran.

Allò que NO és funció del voluntariat

La Fundació és molt clara per evitar confusions i explotació del voluntariat:

  • Els voluntaris no fan cures ni tasques d’atenció personal (dutxar, donar menjar, etc.).
  • No administren medicació, perquè no són professionals sanitaris.
  • No estan per fer feines domèstiques ni per assumir funcions pròpies de serveis assistencials.

Magda explica amb exemples que, si no es marca aquest límit, poden derivar-se abusos de confiança (peticions recurrents de compra de menjar, encàrrecs reiterats, etc.). Per això:

  • Les normes queden per escrit i se signa un document.
  • Es recomana als voluntaris que, davant de dubtes, consultin sempre la tècnica abans d’acceptar peticions no habituals.

Perfil dels voluntaris i organització interna

Edat i característiques

  • El perfil més habitual són dones d’entre 45 i 70 anys.
  • La participació com a voluntari és possible a partir dels 18 anys.
  • Els menors de 18 anys poden col·laborar només amb autorització paterna i sempre acompanyats d’un voluntari adult.

Quant a l’origen geogràfic:

  • La majoria són del mateix municipi, però també hi ha voluntaris de pobles propers que es desplacen per fer l’acompanyament.
  • Exemples: voluntaris de Torredembarra, Altafulla, Riudoms, Vinyols, Montbrió, Miami, etc. que col·laboren a Tarragona, Reus o Cambrils.

Seguiment i suport al voluntariat

  • Es fan reunions mensuals amb els voluntaris.
  • Espai per compartir dubtes, experiències i situacions difícils.
  • S’ofereix formació gratuïta continuada.
  • S’organitzen grups d’acció segons habilitats (entrevistes, activitats grupals, etc.).

La Fundació fa seguiment tant de la persona gran com del voluntari:

  • Trucades periòdiques per saber si l’acompanyament funciona.
  • Detecció de possibles desajustos d’encaix o malentesos.

"No heu d’anar a disgust. És una cosa que feu voluntàriament. Heu d’anar a gust a fer aquest voluntariat".

Si no hi ha feeling entre voluntari i persona gran:

  • Es considera normal i acceptable.
  • Es pot canviar la parella (per exemple, de la Maria a la Rosa) sense que això impliqui que ningú ho estigui fent malament.

Finançament de la Fundació i paper de socis i donants

La Fundació és sense ànim de lucre, però necessita recursos econòmics per funcionar:

  • Una part del finançament prové de l’administració pública (sobretot ajuntaments, a través de convenis de col·laboració com el que es signarà amb l’Ajuntament de l’Hospitalet de l’Infant).
  • Una altra part ve d’entitats privades i particulars.
  • A l’època de Nadal fan una campanya específica de donacions d’un mes de durada.

Magda remarca un punt important:

  • Ser voluntari NO obliga a ser soci ni donant.
  • Hi ha voluntaris que, a més d’oferir el seu temps, fan aportacions econòmiques, puntuals o mensuals, però és del tot voluntari.

Donar temps ja és, per si mateix, una aportació de molt valor.

Història i expansió territorial de la Fundació

  • La Fundació Amics de la Gent Gran fa més de 37 anys que actua a Catalunya.
  • Va començar a Barcelona.
  • A finals dels anys 90 (any 1999), una tècnica de l’Ajuntament de Cambrils va conèixer el projecte en unes jornades a Barcelona i va proposar implantar-lo al municipi.
  • Es va començar a Cambrils i Vilanova, a més de Barcelona.
  • Després d’uns anys, la Fundació va fer un pla estratègic amb l’objectiu d’estar presencialment a les quatre capitals catalanes.
  • Abans de Tarragona, però, van iniciar el projecte a Reus, perquè un estudi va detectar que hi havia més gent gran allà que a Tarragona.
  • Actualment la Fundació és present a:
  • Cambrils
  • Reus
  • Tarragona
  • I pròximament a l’Hospitalet de l’Infant
  • Durant uns 4 anys també va ser activa a Móra la Nova, a través d’una col·laboració impulsada des de l’Ajuntament.

Límits i situacions delicades en l’acompanyament

Magda descriu situacions que es repeteixen sovint i que cal gestionar bé:

  • Peticions recurrents d’anar a comprar o de portar menjar (també per a mascotes), que poden passar de ser una ajuda puntual a convertir-se en una càrrega constant.
  • Situacions en què el voluntari es va sentint sobrepassat i deixa de visitar la persona sense avisar.

Per evitar-ho:

  • Es parla clarament des del primer dia de què forma part del voluntariat i què no.
  • S’anima els voluntaris a avisar abans d’esgotar-se: si no hi ha encaix, es reorganitza l’acompanyament.
  • Es fa seguiment activament per detectar desaparicions sobtades o situacions incòmodes.

Tancament i invitació a la jornada

L’entrevista tanca recordant que el 5 de desembre Magda serà present a la jornada de voluntariat a l’Hospitalet de l’Infant, on podrà:

  • Explicar amb més detall el funcionament de la Fundació.
  • Respondre dubtes del públic.
  • Donar informació pràctica per a qui vulgui implicar-se com a voluntari o derivar-hi persones grans.

Magda acaba amb una crida a la participació:

Anima tothom a venir, com a mínim, per conèixer la Fundació i el projecte; després cadascú decidirà quin rol vol tenir.

Marcadors

Presentació de la jornada de voluntariat i de la convidada
Compartir

S’explica que, amb motiu del Dia Internacional del Voluntariat, la Regidoria de Proximitat organitza la 1a jornada de voluntariat a l’Hospitalet de l’Infant. Es presenta la convidada, Magda Civit, tècnica social de la Fundació Amics de la Gent Gran, que intervindrà a la jornada. L’objectiu és conèixer millor la Fundació i el paper del voluntariat que es vol impulsar al municipi.

Què és la Fundació Amics de la Gent Gran i objectius
Compartir

Magda Civit explica que la Fundació Amics de la Gent Gran treballa per combatre la solitud no volguda de les persones grans. El servei principal és l’acompanyament emocional, realitzat per voluntaris, a persones grans que estan soles o se senten soles. Remarca que el voluntariat és la base social de la Fundació i que el servei és gratuït per a les persones usuàries.

Com es deriven i s’encaixen persones grans i voluntaris
Compartir

Magda descriu el funcionament: quan arriben a un municipi, es presenten als serveis socials, CAPs i hospitals, que deriven persones grans soles. També hi ha derivació directa per part de veïns. La Fundació entrevista tant la persona gran com el voluntari per conèixer afinitats i fer un bon encaix. Un cop fet, es presenta la parella i el voluntari es compromet a una visita setmanal de dues hores, orientada a l’acompanyament emocional (conversa, passejar, cafè).

Entrades al servei, rols de serveis socials i veïnat
Compartir

S’aprofundeix en les dues vies d’accés: derivació des de serveis socials i centres sanitaris, i avisos directes del veïnat. En el cas de detecció directa, la Fundació visita la persona gran, li explica el servei i comprova si està vinculada a serveis socials; si no ho està, l’hi deriva per garantir que es coneguin altres possibles necessitats més enllà de l’acompanyament emocional.

Història i expansió de la Fundació al territori
Compartir

Magda repassa l’origen de la Fundació: fa més de 37 anys que actua a Catalunya, començant a Barcelona. Cap al 1999, una tècnica de l’Ajuntament de Cambrils coneix el projecte i s’hi suma, igual que Vilanova. Més endavant, un pla estratègic estableix la presència a les quatre capitals catalanes; abans de Tarragona, però, s’inicia a Reus per la seva alta població gran. Actualment treballen a Cambrils, Reus, Tarragona i, pròximament, a l’Hospitalet de l’Infant. També van estar uns anys a Móra la Nova.

Finançament, convenis i paper de socis i donants
Compartir

Es detalla el finançament de la Fundació: malgrat ser una entitat sense ànim de lucre, necessita recursos econòmics. Rep aportacions de l’administració pública (sobretot ajuntaments, mitjançant convenis com el que es signarà amb l’Hospitalet) i de privats. A Nadal impulsen una campanya de donacions. Magda aclareix que ser voluntari no implica ser soci ni donant: alguns voluntaris també aporten diners de forma puntual o periòdica, però és opcional.

Organització del voluntariat, formació i altres rols possibles
Compartir

Magda explica com es mesuren i es segueixen els resultats: es fan reunions mensuals amb voluntaris per resoldre dubtes i oferir formació gratuïta. S’organitzen grups d’acció segons habilitats (professionals socials o sanitàries jubilades, persones que prefereixen fer entrevistes, altres que volen fer tallers o activitats puntuals). A l’Hospitalet, el primer any es prioritzarà l’acompanyament individual a domicili, i més endavant s’obriran altres línies d’activitat.

Perfil dels voluntaris i procedència geogràfica
Compartir

El perfil majoritari de voluntari és el de dones d’entre 45 i 70 anys. Es pot ser voluntari a partir de 18 anys; els menors necessiten autorització i han d’anar sempre acompanyats d’un adult. Tot i que la majoria viuen al municipi on fan voluntariat, n’hi ha que es desplacen des de municipis propers (Torredembarra, Altafulla, Riudoms, Vinyols, Montbrió, Miami, etc.) per fer l’acompanyament a Tarragona, Reus o Cambrils.

Límits del voluntariat: metge, compres i tasques assistencials
Compartir

Magda exposa les preguntes més freqüents dels voluntaris i de les persones grans: si poden acompanyar al metge o anar a comprar. Es deixa molt clar que el servei és d’acompanyament emocional, no assistencial. Tot i així, ningú es quedarà sense anar al metge: s’organitzen acompanyaments puntuals, fins i tot amb voluntaris diferents, a través de grups de WhatsApp. També s’adverteix que el voluntari no ha de fer ni menjar, ni dutxes, ni administrar medicació, i que certes compres (farmàcia, pa, fruita) es poden fer només si sorgeixen naturalment en el context de la visita, no com a encàrrecs sistemàtics.

Prevenció d’abusos de confiança i seguiment continuat
Compartir

Es descriuen situacions d’abús de confiança (encàrrecs recurrents, compres per a mascotes, llistes de compra cada setmana) que poden esgotar el voluntari. Per evitar-ho, la Fundació estableix normes clares per escrit, recomana consultar sempre la tècnica abans d’acceptar peticions fora de lloc i fa seguiment telefònic tant als voluntaris com a les persones grans, per comprovar que les visites es fan, que hi ha bona relació i que ningú se sent forçat ni deixat de banda.

L’encaix personal, possibles canvis i invitació a la jornada
Compartir

Magda subratlla que l’objectiu és que el voluntariat es faci amb gust; si no hi ha feeling entre voluntari i persona gran, es pot canviar la parella sense culpabilitzar ningú. Explica que, en alguns casos, voluntaris han deixat d’anar-hi sense avisar, i per això insisteix a parlar-ho abans d’arribar a aquest punt. L’entrevista acaba recordant que el 5 de desembre Magda participarà a la jornada de voluntariat a l’Hospitalet de l’Infant, on es podran resoldre dubtes i conèixer millor la Fundació. Ella anima tothom a assistir-hi, encara que només sigui per informar-se i decidir després si vol col·laborar.